A vállalati controlling funkció digitális átalakulásának sajátosságai a hazai szolgáltató szektorban

Main Article Content

Bajnai Péter

Absztrakt

A controlling, mint vezetői döntéstámogató funkció napjainkban egyre inkább nélkülözhetetlenné válik a vállalatok számára. A digitalizáció új kihívásokat és fejlődési lehetőségeket jelent a controlling számára is. Átalakíthatja elvégzett feladatainak körét, eszköztárában az ERP-rendszerek túl mesterséges intelligencián alapuló és automatizációs megoldások jelenhetnek meg. A controlling digitális fejlődésére sok tényező hatással lehet, többek között a vállalatok szektor szerinti hovatartozása. A tercier szektor napjaink legjelentősebb gazdasági szektor, vállalatai pedig sajátos tulajdonságokkal rendelkeznek, a controlling rendszerek megjelenése tekintetében is. A tanulmány a kapcsolódó szakirodalom és egy magyarországi szakemberek részvételével lezajlott kérdőíves kutatás adati alapján igyekszik feltárni a controlling digitalizációja és a szolgáltató szektorhoz tartozás közötti kapcsolatot. A minta szolgáltató vállalatai körében alacsonyabb az ERP rendszerek elterjedése, a digitalizációt az anyavállalatok helyett inkább a versenytársak ösztönzik. A szolgáltató cégeknél némileg jobban ragaszkodnak a megszokott eszközökhöz és jobban féltik pozícióikat. A digitális stratégia és a kapcsolódó új KPI-ok kialakítása, továbbá a fejlett BI és RPA megoldások elterjedése tekintetében a szektor alapján nem mutatható ki különbség.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
Bajnai, Péter. 2023. „A vállalati Controlling Funkció digitális átalakulásának sajátosságai a Hazai szolgáltató Szektorban”. Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatok 18 (Különszám):37-52. https://doi.org/10.14232/jtgf.2023.kulonszam.37-52.
Rovat
Tanulmányok
Információk a szerzőről

Bajnai Péter, Ihrig Károly Gazdálkodás- és Szervezéstudományok Doktori Iskola (Debrecen)

PhD-hallgató

Funding data

Hivatkozások

Alabdullah, T. T. Y. (2019): Management accounting and service companies' performance: Research in emerging economies. Australasian Accounting, Business and Finance Journal, 13 (4): 100–118. https://doi.org/10.14453/aabfj.v13i4.8

Amalnick, M. S., Ansarinejad, A., Nargesi, S. M., Taheri, S. (2011): New perspective to ERP critical success factors: Priorities and causal relations under fuzzy environment. The Journal of Mathematics and Computer Science, 2 (1): 160–170. https://doi.org/10.22436/jmcs.002.01.17

Baumol, W. J., Blackman, B., Wolff, E. N. (1985): Unbalanced Growth

Revisited: Asymptotic Stagnancy and New Evidence. American Economic

Review, 75 (4): 806–817.

Blumné Bán E., Zéman Z. (2014): Controlling a vezetés szolgálatában. Történeti fejlődés, perspektí-vák. Taylor: gazdálkodás- és szervezéstudományi folyóirat, 6 (1-2): 439–447.

Böcskei E., Kis V. (2020): Interplay of ERP and controlling: future business skills of entrepreneurship education. Journal of entrepreneurship education, 23 (Special Issue 2) 1–16.

Bokor Z. (1998): A piacorientáció eszközei a vasúti közlekedésben: A controlling gazdálkodási rendszer. Vezetéstudomány, 29 (6): 31–36.

Botta-Genoulaz, V., Millet, P. A. (2006): An investigation into the use of ERP systems in the service sector. International journal of production economics, 99 (1-2): 202–221. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2004.12.015

Browning, H. C., Singelmann, J. (1978): The Transformation of the US Labour Force: the Interaction of Industry and Occupation. Politics and Society, 8 (3-4): 481–509. https://doi.org/10.1177/003232927800800306

Burger, P., Šlampiaková, L. (2021): The effect of sectoral division on GDP per capita in the Slovak republic. Economics and Management, 24 (1): 21–37. https://doi.org/10.15240/tul/001/2021-1-002

Byrne, S., Pierce, B. (2007): Towards a more comprehensive understanding of the roles of controllers. European Accounting Review, 16: 469–498. https://doi.org/10.1080/09638180701507114

Chenhall, R. H. (2003): Management control system design within its organizational context: findings from contingency-based research and directions for the future. Account. Organ. Soc., 28 (2-3): 127–168. https://doi.org/10.1016/S0361-3682(01)00027-7

Clark, C. (1940): The Conditions of Economic Progress. Macmillan, London

Eurostat (2023): Three jobs out of four in services. <https://ec.europa.eu/eurostat/cache/digpub/european_economy/bloc-3a.html?lang=en> (2023.02.23.)

Fenyves V., Dajnoki K. (2015): Controlling opportunities in area of the human resources management. Annale Universitatii din Oradea Fasciola Management si Inginiere Technologica, 24 (1): 137–142.

Fligstein, N. (1990): The transformation of corporate control. Harvard University Press, Cambridge

Gáspár, S., Thalmeiner, G. (2020): KPI-tree modell fejlesztése predikciós eljárások alkalmazásával. Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatok, 15 (1-2): 113–124. https://doi.org/10.14232/jtgf.2020.1-2.113-124

Hágen I. Zs., Kondorosiné (2011): Kontrolling kezdőknek és haladóknak. Controll 2003 Kft., Debrecen.

Horváth&Partners (2009): Controlling, Út egy hatékony controllingrendszerhez. Complex Kiadó, Budapest.

Jakobsen, M., Mitchell, F., Nørreklit, H., Trenca, M. (2019): Educating management accountants as business partners. Qualitative Research in Accounting & Management, 16 (4): 517–541. https://doi.org/10.1108/QRAM-10-2017-0099

Kadoli, S., Patil, D., Mane, A., Shinde, A., Kokate, S. (2014): An enterprise resour-ce planning (ERP) for a construction enterprise along with business intelligence (BI). International Journal of Innovative Research in Science, Engineering and Technology, 3 (2): 9487–9493.

Körmendi L., Tóth A. (2007): A controlling elmélete és gyakorlata. Perfekt Gazdasági Tanácsadó, Oktató és Kiadó Zrt., Budapest.

Küpper, H. U., Winckler, B., Zhang, S. (1990): Planungsverfahren und Planungsin-formationen als Instrumente des Controllings. Die Betriebswirtschaft, 50: 435–458.

La Paz, A., Gracia, D., Vásquez, J. (2020): Matching the controller role: individuals vs companies. Journal of Business Economics and Management, 21 (5): 1411–1431. https://doi.org/10.3846/jbem.2020.13187

Matt, C., Hess, T., Benlian, A. (2015): Digital Transformation Strategies. Business & Information Systems Engineering, 57 (5): 339–343. https://doi.org/10.1007/s12599-015-0401-5

Messner, M. (2016): Does industry matter? How industry context shapes management accounting practice. Management Accounting Research, 31: 103–111. https://doi.org/10.1016/j.mar.2015.09.001

Minichberger, S. (2014): Der Controller als Kreativgeist und Navigator, Controlling & Management Review, 58 (2): 78–78. https://doi.org/10.1365/s12176-014-0922-7

Möller, K., Schäfer, U., Verbeeten, F. (2020): Digitalization in management accounting and control: an editorial. Journal of Management Control, 31: 1–8. https://doi.org/10.1007/s00187-020-00300-5

Papp I. (2017): Szolgáltatási menedzsment. Akadémia Kiadó, Budapest. https://doi.org/10.1556/9789634541615

Qian, L. Y., Baharudin, A. S., Kanaan-Jebna, A. (2016): Factors affecting the adoption of enterprise resource planning (ERP) on cloud among small and medium enterprises (SMES) in Penang, Malaysia. Journal of Theoretical and Applied Information Technology, 88 (3): 398–409

Quinn, M. (2014): The elusive business partner controller. Controlling & Management Review, 58 (2) 22–27. https://doi.org/10.1365/s12176-014-0905-8

Schulze, M., Nuhn, H. F. R. (2020): Robotic Process Automation In Controlling – Results of an Empirical Study. Study Report, International Group of Controlling (IGC). < https://www.igc-controlling.org/fileadmin/downloads/IGC_Study_Report__22Robotic_Process_Automation_in_Controlling_22__2020__in_English_.pdf> (2023.02.23.)

Spieler, S., Classen, S. (2018): Transformation im Denken und Handeln. Controlling & Management Review Issue, 62: 52–57. https://doi.org/10.1007/s12176-018-0010-5

Szóka K. (2018): Az új üzleti modell kialakításának feladatai a kontroller számára a negyedik ipari forradalom kihívásaihoz igazodva. Gazdaság és Társadalom, 2018 (2): 45–58. https://doi.org/10.21637/gt.2018.02.03

Tilly, J. (2006): Improvements to timely measures of service sector output. Economic Trends, 630: 29–42.

Verma, R., Young, S. T., (2000): Configurations of low-contact services. Journal of Operations Management, 18: 643–661. https://doi.org/10.1016/S0272-6963(00)00044-9

Williams, J. J., Seaman, A. E. (2001): Predicting change in management accounting systems: national culture and industry effects. Accounting, organizations and Society, 26 (4-5): 443–460. https://doi.org/10.1016/S0361-3682(01)00002-2