A kínai állam szerepe az elektromobilitás terjedésében

Main Article Content

Tóth Dávid

Absztrakt

A cikk a kínai állam támogatását vizsgálja az elektromosautó-iparban, amely napjainkban az egyik legintenzívebben fejlődő iparág. Az állami intézkedések célkitűzése, hogy megteremtse az erőforrásokat a technológiai fejlődésre, innovációra, a növekedés mellett kiemelt szerepet kap a zöldátmenet előre mozdítása, a környezetszennyezés csökkentése egy fenntartható jövő megteremtése érdekében. Az ország globális versenyképességét is növeli az iparág fejlődése, ebben az újnak mondható területen a teljes értékláncba bekapcsolódva iránymutatóvá, piacvezetővé szeretne válni Kína. Az állam ehhez igazítja a vállalatok és háztartások támogatását, ezzel előteremtve a társadalmi és gazdasági jólétet. Bemutatásra kerül az egyik leggyorsabban növekvő vállalat, a BYD is, amely a támogatásoknak is köszönhetően nemzetközi szinten jelentős piaci szereplővé vált az évek során és az összes kontinensen rendelkezik gyáregységekkel. Az elektromobilitás egy olyan összetett terület, amely fejlesztési potenciáljának kihasználásához több technológiai és gazdasági tényezőt kell megvizsgálni. Az elektromos járművek teljes életciklusát, vagyis a gyártási és felhasználási folyamatot is számításba kell venni, egészen az nyersanyag kitermelésétől az elhasználódott akkumulátorok újrahasznosításáig, hogy egy valóban környezetkímélő technológiává tudjon válni a jövőben.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
Tóth, Dávid. 2025. „A kínai állam Szerepe Az elektromobilitás terjedésében”. Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatok 20 (2):67-79. https://doi.org/10.14232/jtgf.2025.2.67-79.
Folyóirat szám
Rovat
Technológia és ipari innovációk

Hivatkozások

Aguirregabiria, V., Hao, Y., Hao, Y. (2022): Losing Market Dominance in a Growing Industry: BYD Company and Electric Vehicles in China. <http://aguirregabiria.net/wpapers/byd_ev_14042022.pdf> (2025.03.20.)

Andreoni, A., Chang, H. J. (2019): The political economy of industrial policy: structural interdependencies, policy alignment and conflict management. Structural Change and Economic Dynamics, 48 (March): 136–150. http://doi.org/10.1016/j.strueco.2018.10.007

Central Government of the People’s Republic of China (2015): Notice on the 2016-2020 financial support policy for the promotion and application of new energy vehicles. <http://www.gov.cn/xinwen/2015-04/29/content_2855040.htm> (2025.03.20.)

Chinese Government (2012): Notice of the State Council on Printing and Distributing the Development Plan for Energy-Saving and New Energy Automobile Industry (2012–2020) <http://www.gov.cn/zwgk/2012-07/09/content_2179032.htm> (2025.03.20.)

Chinese Government (2020): Notice of the General Office of the State Council on Printing and Distributing the New Energy Vehicle Industry Development Plan (2021–2035), <http://www.gov.cn/zhengce/content/2020-11/02/content_5556716.htm> (2025.03.20.)

Cui, H. (2017): Subsidy Fraud Leads to Reforms for China’s EV Market. International Council on Clean Transportation. May 30. <https://theicct.org/subsidy-fraud-leads-to-reforms-for-chinas-ev-market/> (2025.03.20.)

Curran, D. (2017): The Treadmill of Production and the Positional Economy of Consumption: The Positional Economy of Consumption. Canadian Review of Sociology/Revue Canadienne de Sociologie, 54 (1): 28–47. https://doi.org/10.1111/cars.12137

Demandt, B. (2016): Chinese Automakers Suspect in EV Subsidy Fraud. Carsalesbase. January 29. <https://carsalesbase.com/chinese-automakers-suspect-in-ev-subsidy-fraud/> (2025.03.20.)

Deng, Z., Tian, P. (2020): Are China’s Subsidies for Electric Vehicles Effective? Managerial and Decision Economics, 41 (4): 475–89. https://doi.org/10.1002/mde.3114

Dent, C. M. (2015): China’s Renewable Energy Development: Policy, Industry and Business Perspectives. Asia Pacific Business Review, 21 (1): 34–35. https://doi.org/10.1080/13602381.2014.939892

Faria, R., Marques, P., Moura, P., Freire, F., Delgado, J., de Almeida, A. T. (2013): Impact of the Electricity Mix and Use Profile in the Life-Cycle Assessment of Electric Vehicles. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 24 (August): 27–87. https://doi.org/10.1016/j.rser.2013.03.063

Grassano, N., Hernandez Guevara, H., Fako, P., Tübke, A., Amoroso, S., Georgakaki, A., Napolitano, L., Pasimeni, F., Rentocchini, F., Compaño, R., Fatica, S., Panzica, R. (2022): The 2021 EU Industrial R&D Investment Scoreboard. Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2022, ISBN 978-92-76-44399-5. <https://data.europa.eu/doi/10.2760/559391> (2025.03.20.)

Grassano, N., Hernandez, G. V., Tuebke, A., Amoroso, S., Dosso, M., Georgakaki, A., Pasimeni, F. (2021): The 2020 EU Industrial R&D Investment Scoreboard. <https://iri.jrc.ec.europa.eu/scoreboard/2020-eu-industrial-rd-investment-scoreboard#field_data> (2025.03.20.)

Harris, P. G. (2004): Getting Rich Is Glorious: Environmental Values in the People’s Republic of China. Environmental Values, 13 (2): 145–165. <http://www.jstor.org/stable/30301988> (2025.03.20.)

Hofmann, J., Guan, D., Chalvatzis, K., Huo, H. (2016): Assessment of electrical vehicles as asuccessful driver for reducing CO2 emissions in China. Applied Energy, 184: 995-1003. https://doi.org/10.1016/j.apenergy.2016.06.042

Holzmann, A., Grünberg, N. (2021): Greening China: An analysis of Beijing’s sustainable development strategies. MERICS China Monitor, <https://merics.org/sites/default/files/2021-03/MERICSChinaMonitor%20GreeningChina%202.pdf> (2025.03.20.)

IEA (2023): Global EV Outlook 2023. IEA, Paris <https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2023> (2025.03.20.)

Li, Q., Lee, L. (2023): China Unveils $72 Billion Tax Break for EVs, Other Green Cars to Spur Demand. Reuters, June 21, sec. Autos & Transportation. <https://www.reuters.com/business/autos-transportation/china-announces-extension-purchase-tax-break-nevs-until-2027-2023-06-21/> (2025.03.20.)

Liu, Y., Kokko, A. (2013): Who Does What in China’s New Energy Vehicle Industry? Energy Policy, 57: 21–29. https://doi.org/10.1016/j.enpol.2012.05.046

Lüthje, B. (2022): The future of the European automobile industry - Low Carbon – Low Wages? China as Market and Manufacturing Base for Electromobility. ETUI Special Report, <https://www.etui.org/sites/default/files/2022-08/Low%20Carbon%20–%20Low%20Wages%20-%20Luethje.pdf> (2025.03.20.)

Masiero, G., Mario, H. O., Ailton, C. J., Marcelo, L. R. (2016): Electric Vehicles in China: BYD Strategies and Government Subsidies. Innovation and Management Review, 13 (1): 3–22. https://doi.org/10.1016/j.rai.2016.01.001

Mengnan, J. (2023): China Ends Electric Vehicle Subsidies. China Dialogue. January 12. <https://chinadialogue.net/en/digest/china-ends-electric-vehicle-subsidies/> (2025.03.20.)

NDRC (2022): Two judgments about the future development of new energy vehicles. National Development and Reform Commission, July 13. <https://www.ndrc.gov.cn/wsdwhfz/202207/t20220713_1330436.html?code=&state=123> (2025.03.20.)

Nyíri, P., de Graaff, N., McCaleb, A., Szunomár, Á., Verver, M., Ybema, S. (2022): Truly a European company: a Chinese auto maker’s strategies of Europeanisation. Asia Pacific Business Review, https://doi.org/10.1080/13602381.2022.2093535

Peng, W., Yang, J., Lu, X., Mauzerall, D. L. (2018): Potential co-benefits of electrification for airquality, health, and CO2 mitigation in 2030 China. Applied Energy, 218: 511–519, https://doi.org/10.1016/j.apenergy.2018.02.048

Peterson, K., Russo, J. (2022): China Increased Electricity Generation Annually from 2000 to 2020. IEA. <https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=53959> (2025.03.20.)

Schwabe, J. (2020): From “obligated embeddedness” to “obligated Chineseness”? Bargaining processes and evolution of international automotive firms in China’s New Energy Vehicle sector. Growth and Change, 51 (3): 1–22. https://doi.org/10.1111/grow.12393

Sheldon, T., Dua, R. (2020): The Effectiveness of China’s Plug-In Electric Vehicle Subsidy. Energy Economics, 88 (May): 104773. https://doi.org/10.1016/j.eneco.2020.104773

Shen, W., He, J., Yao, S. (2021): Green industrial policy in the post grid parity era: Governing integrated Solar+ projects in China. Energy Policy, 150: 112129. https://doi.org/10.1016/j.enpol.2020.112129

Shih, G. (2019): With state subsidies and a firm hand, China races ahead with electric transport. The Washington Post, June 1. <https://www.washingtonpost.com/world/asia_pacific/with-state-subsidies-and-a-firm-hand-china-races-ahead-with-electric-transport/2019/06/01/2bec456e-7af1-11e9-a66c-d36e482aa873_story.html> (2025.03.20.)

Simonyi P., Zsótér B. (2020): A fenntartható fejlődés, a fenntarthatóság értelmezési kérdései a megvalósítás érdekében. Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok, 15 (1-2,): 55-67. https://doi.org/10.14232/jtgf.2020.1-2.55-67

STIP Compass (2019): Ten cities and one thousand vehicles. <https://stip.oecd.org/stip/interactive-dashboards/countries/China> (2025.03.20.)

Szunomár Á., Peragovics T., McCaleb, A., Song, W. (2023): Az állam által hajtott elektromobilitás: az állam szerepe a kínai elektromosautó-ipar fejlesztésében. Külgazdaság, 67 (7-8): 66–94. https://doi.org/10.47630/KULG.2023.67.7-8.66

Tabeta, S. (2022): China extends EV tax break past year-end deadline. August 8. <https://asia.nikkei.com/Spotlight/Electric-cars-in-China/China-extends-EV-tax-break-past-year-end-deadline> (2025.03.20.)

Taub, E. A. (2022): E.V.s Start With a Bigger Carbon Footprint. But That Doesn’t Last. The New York Times. <https://www.nytimes.com/2022/10/19/business/electric-vehicles-carbon-footprint-batteries.html> (2025.03.20.)

Udemans, C., Shen, J., Sheng, W. (2020): China’s ‘New Infrastructure’ Projects, explained. Technode, April 20. <https://technode.com/2020/04/20/insights-chinas-new-infrastructure-projects-explained/> (2025.03.20.)

Wang, J., Wang, R., Li, L., Dong, J. (2022): The Market for Electric Vehicles in China: Modelling the Abolition of Policy Incentives. Climate Policy, 22 (7): 1–17. https://doi.org/10.1080/14693062.2022.2063246

Wang, S. (2023): China EV Sales Defy Subsidy Cuts, Maintain Strong Growth in Q1 2023. Counterpoint Research. June 27. <https://www.counterpointresearch.com/insights/china-ev-sales-q1-2023/> (2025.03.20.)

Wood, A. J. (2020): Why Electric Cars Won’t End Pollution from Vehicles. CGTN. <https://newseu.cgtn.com/news/2020-09-18/Why-electric-cars-won-t-end-pollution-from-vehicles-TREQ6XDdq8/index.html> (2025.03.20.)

Wu, S. (2023): A systematic review of climate policies in China: Evolution, effectiveness, and challenges. Environmental Impact Assessment Review, 99: 107030. https://doi.org/10.1016/j.eiar.2022.107030

Yan, H. (2016): China Probes NEV Sector for Subsidy Fraud. China Daily, <http://www.chinadaily.com.cn/business/motoring/2016-01/25/content_23231104_2.htm> (2025.03.20.)

Yumo, H. (2020): Credit policy revision meant to boost new-energy vehicles. Shina / Shanghai Daily, June 22. <https://www.shine.cn/biz/auto/2006220683/> (2025.03.20.)