Aspects of Teaching a Second Language to Learners with Mild Intellectual Disability

Main Article Content

Magdolna Nemes
Emília Jeszták

Abstract

The present paper deals with the issues of teaching a second language to school-aged children with SEN in Hungary. In our research we made semi-structured interviews with open-ended questions featuring nine language teachers living all over the country working in specific institutions and asked for their experience in teaching a second language to children with SEN. The research took place in spring 2022 and, besides interviews in person, we also carried them out online. The segregated schools in Hungary can teach German or English from grade 7 to their students and the decision is usually based on the staff qualifications. Based on the answers of the language teachers, we came to the conclusion that they pay attention to individual development and playful, communicative language teaching, even though it is challenging to teach English to children with SEN, as they often have difficulties in their mother tongue. Also, teachers’ creativity using ICT tools, IWB, Mimicry Memorization Method and (traditional) games such as Pac-Man, memory games, card games and board games plays an even more important role, since they rely heavily on their own teaching experience. Our research involves a focus group discussion with 7 children with mild intellectual disability in Grade 7. It became clear to us that they do not deal with English at home and only a few of them listen to music in English. However, they all think learning English is important for their future, especially in the areas of work and travel.

Article Details

How to Cite
Nemes, M., & Jeszták, E. (2023). Aspects of Teaching a Second Language to Learners with Mild Intellectual Disability. Módszertani Közlemények, 63(3), 65–89. https://doi.org/10.14232/modszertani.2023.3.65-89
Section
Tanulmányok

References

Ahyatul, Ula (2021): The Influence of Using Mimicry Memorization Method towards Students’ Vocabulary Mastery at the Eighth Grade of SMP N 1Cukuh Balak at the First Semester in the Academic Year of 2020/2021 (Doktori értekezés, kézirat). http://repository.radenintan.ac.id/14899/2/PUSAT%20BAB%201%202.pdf (2023. január 5.)

Czibere Csilla és Kisvári Anna (2006. szerk.): Inkluzív nevelés. Ajánlások tanulásban akadályozott gyermekek, tanulók kompetencia alapú fejlesztéséhez. SuliNova Közoktatás-fejlesztési és Pedagógus-továbbképzési Kht., Budapest.

Európai Bizottság (2018): A TANÁCS AJÁNLÁSA a nyelvtanítás és a nyelvtanulás átfogó megközelítéséről. Európai Bizottság, Brüsszel. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/ HTML/?uri=CELEX:52018DC0272&from=SK

Józsa Krisztián és Fazekasné Fenyvesi Margit (2007): Tanulásban akadályozott gyermekek tanulási motivációja. Iskolakultúra Online, 1. sz. 76–92.

Kovács Kristóf, Faragó Boglárka, Kövi Zsuzsanna, Rózsa Sándor és Dávid Mária (2016): A rövid távú emlékezet és a munkamemória online mérése: Corsi, számterjedelem és n-vissza. Magyar Pszichológiai Szemle, 71. 1. sz. 73–90.

Meggyesné Hosszu Tímea (2015): A tanulásban akadályozott gyermekek idegennyelv-tanításának kérdései. Digitális tananyag. SZT JGYPK, Szeged. http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/ A_tanulasban_akadalyozott_gyermekek_idegen_nyelvtanitasanak_kerdesei_teljes/ (2022. december 30.)

Meggyesné Hosszu Tímea és Lesznyák Márta (2017): Az idegen nyelvet tanító pedagógusok módszertani repertoárja a tanulásban akadályozott gyermekek iskoláiban. Modern Nyelvoktatás, 23. 4. sz. 22–42.

Meggyesné Hosszu Tímea (2019): Let’s do it. Angol nyelvkönyv 7., Eszterházy Károly Egyetem ‒ Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest.

Meggyesné Hosszu Tímea (2019): Tanári Kézikönyv. NT-98703 - LET’S DO IT. Angol nyelvkönyv 7. Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest.

Mesterházi Zsuzsa (1997) Tanulási akadályozottság (szócikk) In: Báthory Zoltán és Falus Iván (szerk.): Pedagógiai Lexikon. III. kötet. Keraban Könyvkiadó, Budapest.

Tánczos Tímea és Németh Dezső (2010): A munkamemória mérőeljárásai és szerepük az iskolai szűrésben és fejlesztésben. Iskolakultúra, 20. 7-8. sz. 95–111. http://real.mtak.hu/57877/1/8_ EPA00011_iskolakultura_2010-07-08.pdf

Tulus, Musthofa és Rihanatul, Fauziah (2021): Arabic Phonological Interventions with Mimicry-Memorization Learning Method: A Review on Evidence-Based Treatment. Journal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 6. 1. sz. 96–102.