A Covid-19 online kereskedelemre gyakorolt hatása

Main Article Content

Gabnai Dalma Márta

Absztrakt

A Covid-19 hirtelen megjelenésével és drasztikusan gyors elterjedésével jelentős változásokat okozott az emberek életében és a gazdaságokban világszerte. Hatása kiterjedt nem csupán a mindennapi életre, hanem a fogyasztói magatartásokra, az ellátási láncokra, valamint az online kereskedelemre egyaránt. A hagyományos értékesítéstől való eltérés sok vállalat számára okozott problémát ebben az időszakban, az Amazon azonban a hasznára fordította a helyzet adta lehetőségeket, így jelentős versenyelőnyt szerzett más vállalatokkal szemben a munkavállalói és fogyasztói igényeinek biztonságos kielégítésére vonatkozóan.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
Gabnai, Dalma Márta. 2025. „A Covid-19 Online Kereskedelemre Gyakorolt hatása”. Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatok 20 (2):199-214. https://doi.org/10.14232/jtgf.2025.2.199-214.
Folyóirat szám
Rovat
Fogyasztói magatartás és piaci reakciók

Hivatkozások

2001. évi CIII. törvény az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről.

Adibfar, A., Costin, A., Gulhare, S., Srinivasan, S. (2022): Analysis and modeling of changes in online shopping behavior due to Covid-19 pandemic: A Florida case study. Transport Policy, 126: 162–176. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2022.07.003

Alshannag, F. M., Awi, N. A., Bandar, N. F. A., Eneizan, B., Ngah, A. H. (2022): The Mediation Effect of Online Shopping Habits on Personality Traits and Intention to Recommend; the Covid-19 Effect. International Journal of Business and Society, 23 (1): 188–206. https://doi.org/10.33736/ijbs.4608.2022

Amazon (2022): 2021 Annual Report. <https://s2.q4cdn.com/299287126/files/doc_financials/2022/ar/Amazon-2021-Annual-Report.pdf> (2025.03.23.)

Amazon (2020): 2019 Annual Report. <https://s2.q4cdn.com/299287126/files/doc_financials/2020/ar/2019-Annual-Report.pdf> (2025.03.23.)

Arsić, S., Jevtić, M., Jovanović, I., Nikolić, Đ., Milošević, I. (2021): The Role of Advanced Technologies on E-Commerce Sales During (Covid-19) Pandemic Times. MEB – 19th International Confrence on Management, Enterprise, Benchmarking, Proceedings. 1–15.

Ágoston Z. T., Katona F. (2021): Vírusfertőzés az online térben – a Covid hatása a virtuális piacra. Vállalkozásfejlesztés a XXI. században 2021/2. kötet, Gazdasági kihívások és a megoldások keresése napjaink kritikus változásaira. Óbudai Egyetem, Keleti Károly Gazdasági Kar, Budapest. 79–91.

Batool, M., Birau, R., Ejaz, A., Gorun, T. H., Ghulam, H., Hayat, M. A., Imran, Z. A., Naeem, M. Z., Spulbar, C. (2020): How COVID-19 has taken the sharing economy? An analysis using Google trends data. Economic Research, 34 (1): 2347–2386. https://doi.org/10.1080/1331677X.2020.1863830

Bányainé Tóth Á., Illés B., Nagy G., Varga A. K. (2021): A világjárvány hatása a globális logisztikai folyamatokra. Multidiszciplináris tudományok, 11 (4): 42–52. https://doi.org/10.35925/j.multi.2021.4.4

Casanovas, G. L., Castelló, J. V. (2021): The effect of lockdown and infection rates on supermarket sales. Economics & Human Biology, 40. https://doi.org/10.1016/j.ehb.2020.100947

Csiszárik-Kocsir Á., Garai-Fodor M., Varga J. (2022): Mi lett fontos a pandémia alatt? - Referenciák, vásárlói szokások átértékelődése a koronavírus-járvány hatására a különböző generációk szemével. Vezetéstudomány / Budapest Management Review, 53 (4): 70–83. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.04.06

Dancsházi K., Hampel Gy. (2013): Felkészítés a virtuális üzleti világra. Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok, 8 (1-2): 5-11. https://doi.org/10.14232/jtgf.2013.1-2.5-11

Diamantidis, A., Fotiadis, T., Gasteratos, A., Hatzithomas, L., Theodorou, A. (2023): The Impact of the Covid-19 Pandemic on Online Consumer Behavior: Applying the Theory of Planned Behavior. Sustainability, 15 (3). https://doi.org/10.3390/su15032545

Donthu, N., Gustafsson, A. (2020): Effects of Covid-19 business and research. Journal of Business Research, 117: 284–289. https://doi.org/10.1016/j.busres.2020.06.008

El Omri, A., Elomri, A., Kerbache, L., Xu, Z. (2020): Impacts of Covid-19 Global Supply Chains: Facts and Perspectives. IEE Engineering Management Review, 48 (3): 153–166. https://doi.org/10.1109/emr.2020.3018420

Frommeyer, B., Koch, J., Schewe, G. (2020): Online Shopping Motives during COVID-19 Pandemic–Lessons from the Crisis. Sustainability, 12 (24). https://doi.org/10.3390/su122410247

Gao, J., Wand, Y., Yu, X. (2022): The Impact of Covid-19 Pandemic on E-commerce. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 653: 417–429. https://doi.org/10.2991/assehr.k.220401.080

Gál J., Sós M. (2023): A Covid-19 hatása a globális logisztikai folyamatokra. Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok, 18 (különszám): 151–158. https://doi.org/10.14232/jtgf.2023.kulonszam.151-158

Gefeller, O., Hepp, T., Marquart, P. (2021): Auswirkungen der Ausgangsbeschränkungen im Zusammenhang mit Covid-19 auf Supermarktbesuche in Deutschland. Gesundheitwesen, 83 (3): 166–172. https://doi.org/10.1055/a-1341-1575

Halmai P. (2022): Poszt-Covid kilábalás: Középpontban a kínálati oldal. Külgazdaság A KOPINT Konjunktúra Kutatási Alapítvány folyóirata, 66 (1-2): 58–71. https://doi.org/10.47630/KULG.2022.66.1-2.58

Hampel Gy., Dancsházi K. (2013): Creating a Virtal Learning Environment. Journal of Agricultural Informatics, 5 (1): 46-55.

Ibis, H., Isik, S., Gulseven, O. (2021): The Impact of the COVID-19 Pandemic on Amazon's Business. Department of Economic, Middle East Technical University, Ankara. http://doi.org(10.2139/ssrn.3766333

Kenney, M., Zysman, J. (2020): COVID-19 and Increasing Centrality and Power of Platforms in Chine, the US, and Beyond. Management and Organization Review. 747–752. https://doi.org/10.1017/mor.2020.48

Kim, R. Y. (2020): The Impact of Covd-19 on Consumers: Preparing for Digital Sales. IEE Engineering Management Review, 48 (3): 212–218. https://doi.org/10.1109/emr.2020.2990115

Kismarjai, B., Illés, S., Mendel, Á., Simonyi, P., Zsótér, B. (2024): Development of the Wine-Growing Enterprises in the Mór Wine Region, Hungary. European Countryside, 16 (1): 134–150. https://doi.org/10.2478/euco-2024-0008

Központi Statisztikai Hivatal (2021): A Covid-19 járvány következtében az online értékesítést elkezdő vagy növelő vállalkozás aránya, 2020. Digitális Gazdaság. <https://ksh.hu/s/helyzetkep-2021/#/kiadvany/digitalis-gazdaság/a-covid19-jarvany-kovetkezteben-az-online-ertekesítest-elkezdo-vagy-novelo-vallalkozasok-aranya-2020> (2025.04.01.)

Kunchaparthi, S. (2021): Impact of Covid 19 on E-Commerce. Journal of Interdisciplinary Cycle Research, 12 (9): 1161–1165. https://doi.org/10.13140/rg.2.2.20236.85127

Malvi, Y., Tiwari, H., Uttarwar, K. (2021): A Study on Customer's Satisfaction from Amazon Online Shopping during Covid-19 Pandemic. SAMRIDDHI: A Journal of Physical Sciences, Engineering and Technology, 13 (2): 226–231. https://doi.org/10.18090/samriddhi.v13spli02.20

Mátyás J. (2022): Nyelvhasználat és kommunikáció a COVID-19 idején. Porta Lingua. 2022/1. 151–158. https://doi.org/10.48040/PL.2022.1.15

Salles, C. (2021): Immediacy and Its Hidden Infrastructure: When Amazon Extends Its Delivery Times During the Covid-19 Pandemic. img journal. 380–395. https://doi.org/10.6092/issn.2724-2463/12265

Szalánczi-Orbán V. (2021): Koronavírus járvány hatása a globális ellátási láncra. Biztonságtudományi Szemle, 3 (4): 73–81.

Széles Zs., Szőke T. M. (2023): A mesterséges intelligencia szerepe a fenntartható gazdasági döntésekben. XVII. Soproni Pénzügyi Napok pénzügyi, adózási és számviteli szakmai és tudományos konferencia: Konferenciakötet. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron. https://doi.org/10.35511/978-963-334-495-8

Újvári, G., Bencsik, D., Zsótér, B. (2021): Sport habits and food purchasing and consuming patterns of vegetarians and vegans in Hungary. Quaestus Multidisciplinary Research Journal, 19 (2): 112–122.

Yahoo Finance (2020): Amazon.com, Inc. (AMZN) Stock Price. <https://finance.yahoo.com/quote/AMZN/> (2025.05.06.)

Zhao, X. (2022): Analysis of the Impact of the COVID-19 on E-commerce. BCP Business & Management, 23: 916–921.

Zsótér B., Csízi K., Hampel Gy. (2023): Termékfejlesztés és sikeresség. Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok, 18 (3-4): 107–118. https://doi.org/10.14232/jtgf.2023.3-4.107-118