The Impact of the COVID-19 on the Online Commerce

Main Article Content

Dalma Márta Gabnai

Abstract

With its sudden onset and drastically rapid spread, Covid-19 has caused significant changes in people's lives and economies worldwide. Its impact extended not only to everyday life, but also to consumer behaviour, supply chains and online commerce. The departure from traditional sales caused problems for many companies during this period, but Amazon took advantage of the opportunities offered by the situation, thus gaining a significant competitive advantage over other companies in terms of meeting the needs of its employees and consumers safely.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gabnai, Dalma Márta. 2025. “The Impact of the COVID-19 on the Online Commerce”. Current Social and Economic Processes / Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatok 20 (2):199-214. https://doi.org/10.14232/jtgf.2025.2.199-214.
Section
Consumer behaviour and market reactions

References

2001. évi CIII. törvény az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről.

Adibfar, A., Costin, A., Gulhare, S., Srinivasan, S. (2022): Analysis and modeling of changes in online shopping behavior due to Covid-19 pandemic: A Florida case study. Transport Policy, 126: 162–176. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2022.07.003

Alshannag, F. M., Awi, N. A., Bandar, N. F. A., Eneizan, B., Ngah, A. H. (2022): The Mediation Effect of Online Shopping Habits on Personality Traits and Intention to Recommend; the Covid-19 Effect. International Journal of Business and Society, 23 (1): 188–206. https://doi.org/10.33736/ijbs.4608.2022

Amazon (2022): 2021 Annual Report. <https://s2.q4cdn.com/299287126/files/doc_financials/2022/ar/Amazon-2021-Annual-Report.pdf> (2025.03.23.)

Amazon (2020): 2019 Annual Report. <https://s2.q4cdn.com/299287126/files/doc_financials/2020/ar/2019-Annual-Report.pdf> (2025.03.23.)

Arsić, S., Jevtić, M., Jovanović, I., Nikolić, Đ., Milošević, I. (2021): The Role of Advanced Technologies on E-Commerce Sales During (Covid-19) Pandemic Times. MEB – 19th International Confrence on Management, Enterprise, Benchmarking, Proceedings. 1–15.

Ágoston Z. T., Katona F. (2021): Vírusfertőzés az online térben – a Covid hatása a virtuális piacra. Vállalkozásfejlesztés a XXI. században 2021/2. kötet, Gazdasági kihívások és a megoldások keresése napjaink kritikus változásaira. Óbudai Egyetem, Keleti Károly Gazdasági Kar, Budapest. 79–91.

Batool, M., Birau, R., Ejaz, A., Gorun, T. H., Ghulam, H., Hayat, M. A., Imran, Z. A., Naeem, M. Z., Spulbar, C. (2020): How COVID-19 has taken the sharing economy? An analysis using Google trends data. Economic Research, 34 (1): 2347–2386. https://doi.org/10.1080/1331677X.2020.1863830

Bányainé Tóth Á., Illés B., Nagy G., Varga A. K. (2021): A világjárvány hatása a globális logisztikai folyamatokra. Multidiszciplináris tudományok, 11 (4): 42–52. https://doi.org/10.35925/j.multi.2021.4.4

Casanovas, G. L., Castelló, J. V. (2021): The effect of lockdown and infection rates on supermarket sales. Economics & Human Biology, 40. https://doi.org/10.1016/j.ehb.2020.100947

Csiszárik-Kocsir Á., Garai-Fodor M., Varga J. (2022): Mi lett fontos a pandémia alatt? - Referenciák, vásárlói szokások átértékelődése a koronavírus-járvány hatására a különböző generációk szemével. Vezetéstudomány / Budapest Management Review, 53 (4): 70–83. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.04.06

Dancsházi K., Hampel Gy. (2013): Felkészítés a virtuális üzleti világra. Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok, 8 (1-2): 5-11. https://doi.org/10.14232/jtgf.2013.1-2.5-11

Diamantidis, A., Fotiadis, T., Gasteratos, A., Hatzithomas, L., Theodorou, A. (2023): The Impact of the Covid-19 Pandemic on Online Consumer Behavior: Applying the Theory of Planned Behavior. Sustainability, 15 (3). https://doi.org/10.3390/su15032545

Donthu, N., Gustafsson, A. (2020): Effects of Covid-19 business and research. Journal of Business Research, 117: 284–289. https://doi.org/10.1016/j.busres.2020.06.008

El Omri, A., Elomri, A., Kerbache, L., Xu, Z. (2020): Impacts of Covid-19 Global Supply Chains: Facts and Perspectives. IEE Engineering Management Review, 48 (3): 153–166. https://doi.org/10.1109/emr.2020.3018420

Frommeyer, B., Koch, J., Schewe, G. (2020): Online Shopping Motives during COVID-19 Pandemic–Lessons from the Crisis. Sustainability, 12 (24). https://doi.org/10.3390/su122410247

Gao, J., Wand, Y., Yu, X. (2022): The Impact of Covid-19 Pandemic on E-commerce. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 653: 417–429. https://doi.org/10.2991/assehr.k.220401.080

Gál J., Sós M. (2023): A Covid-19 hatása a globális logisztikai folyamatokra. Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok, 18 (különszám): 151–158. https://doi.org/10.14232/jtgf.2023.kulonszam.151-158

Gefeller, O., Hepp, T., Marquart, P. (2021): Auswirkungen der Ausgangsbeschränkungen im Zusammenhang mit Covid-19 auf Supermarktbesuche in Deutschland. Gesundheitwesen, 83 (3): 166–172. https://doi.org/10.1055/a-1341-1575

Halmai P. (2022): Poszt-Covid kilábalás: Középpontban a kínálati oldal. Külgazdaság A KOPINT Konjunktúra Kutatási Alapítvány folyóirata, 66 (1-2): 58–71. https://doi.org/10.47630/KULG.2022.66.1-2.58

Hampel Gy., Dancsházi K. (2013): Creating a Virtal Learning Environment. Journal of Agricultural Informatics, 5 (1): 46-55.

Ibis, H., Isik, S., Gulseven, O. (2021): The Impact of the COVID-19 Pandemic on Amazon's Business. Department of Economic, Middle East Technical University, Ankara. http://doi.org(10.2139/ssrn.3766333

Kenney, M., Zysman, J. (2020): COVID-19 and Increasing Centrality and Power of Platforms in Chine, the US, and Beyond. Management and Organization Review. 747–752. https://doi.org/10.1017/mor.2020.48

Kim, R. Y. (2020): The Impact of Covd-19 on Consumers: Preparing for Digital Sales. IEE Engineering Management Review, 48 (3): 212–218. https://doi.org/10.1109/emr.2020.2990115

Kismarjai, B., Illés, S., Mendel, Á., Simonyi, P., Zsótér, B. (2024): Development of the Wine-Growing Enterprises in the Mór Wine Region, Hungary. European Countryside, 16 (1): 134–150. https://doi.org/10.2478/euco-2024-0008

Központi Statisztikai Hivatal (2021): A Covid-19 járvány következtében az online értékesítést elkezdő vagy növelő vállalkozás aránya, 2020. Digitális Gazdaság. <https://ksh.hu/s/helyzetkep-2021/#/kiadvany/digitalis-gazdaság/a-covid19-jarvany-kovetkezteben-az-online-ertekesítest-elkezdo-vagy-novelo-vallalkozasok-aranya-2020> (2025.04.01.)

Kunchaparthi, S. (2021): Impact of Covid 19 on E-Commerce. Journal of Interdisciplinary Cycle Research, 12 (9): 1161–1165. https://doi.org/10.13140/rg.2.2.20236.85127

Malvi, Y., Tiwari, H., Uttarwar, K. (2021): A Study on Customer's Satisfaction from Amazon Online Shopping during Covid-19 Pandemic. SAMRIDDHI: A Journal of Physical Sciences, Engineering and Technology, 13 (2): 226–231. https://doi.org/10.18090/samriddhi.v13spli02.20

Mátyás J. (2022): Nyelvhasználat és kommunikáció a COVID-19 idején. Porta Lingua. 2022/1. 151–158. https://doi.org/10.48040/PL.2022.1.15

Salles, C. (2021): Immediacy and Its Hidden Infrastructure: When Amazon Extends Its Delivery Times During the Covid-19 Pandemic. img journal. 380–395. https://doi.org/10.6092/issn.2724-2463/12265

Szalánczi-Orbán V. (2021): Koronavírus járvány hatása a globális ellátási láncra. Biztonságtudományi Szemle, 3 (4): 73–81.

Széles Zs., Szőke T. M. (2023): A mesterséges intelligencia szerepe a fenntartható gazdasági döntésekben. XVII. Soproni Pénzügyi Napok pénzügyi, adózási és számviteli szakmai és tudományos konferencia: Konferenciakötet. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron. https://doi.org/10.35511/978-963-334-495-8

Újvári, G., Bencsik, D., Zsótér, B. (2021): Sport habits and food purchasing and consuming patterns of vegetarians and vegans in Hungary. Quaestus Multidisciplinary Research Journal, 19 (2): 112–122.

Yahoo Finance (2020): Amazon.com, Inc. (AMZN) Stock Price. <https://finance.yahoo.com/quote/AMZN/> (2025.05.06.)

Zhao, X. (2022): Analysis of the Impact of the COVID-19 on E-commerce. BCP Business & Management, 23: 916–921.

Zsótér B., Csízi K., Hampel Gy. (2023): Termékfejlesztés és sikeresség. Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok, 18 (3-4): 107–118. https://doi.org/10.14232/jtgf.2023.3-4.107-118