The Effect of Influencers on Generation Z – Exploration Research

Main Article Content

Csilla Dr. Rimóczi
Emese

Abstract

In our research, we examined the impact of influencer marketing on purchasing. The choice of topic was justified by the novelty, interest and continuous development of the marketing communication tool, in addition to the fact that two-way communication has developed thanks to the online world, which has opened up further paths between brands and consumers. This new tool includes social media and influencer marketing, which has been popular and constantly evolving since its inception. In our research, we investigated how the surveyed advertising agencies see influencers, whether they influence the purchasing habits of Generation Z, how reliable products they advertise and thus how credible they are, especially if all their content is advertising. In the study, after the review of the literature, we turn to the presentation of Generation Z, who are the focus of the research. These are the people who were already born into the digital world, for them the accelerated world is almost natural. They do not exist without their electronic devices, and as a result, they are constantly present in the online world, which is why they have been called the wired generation, among other things. Nowadays, there are countless social platforms, which are becoming more and more successful every year, YouTube, Facebook, Messenger, Instagram and TikTok are among the most popular platforms in our country. The holistic name for the marketing activities running on these sites is social media marketing, which includes all social sites, yet each interface is different, since a different target audience can be reached on each site, using different communication. In the second half of the study, the results of qualitative research on the current situation of domestic influencer marketing are presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Dr. Rimóczi, Csilla, and Emese Kozik. 2023. “The Effect of Influencers on Generation Z – Exploration Research”. Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatok 18 (Különszám):397-409. https://doi.org/10.14232/jtgf.2023.kulonszam.397-409.
Section
Articles
Author Biographies

Csilla Dr. Rimóczi, Budapesti Gazdasági Egyetem Külkereskedelmi Kar

adjunktus

Emese, Budapesti Gazdasági Egyetem (Budapest)

marketing MSc-hallgató

References

Balogh D. (2022): Influencer marketing - minden, amit tudnod kell róla! <https://boommarketing.hu/instagram/influencer-marketing/> (2022.10.18.)

Fader, P. S., Winer, R.S. (2012): Introduction to the Special Issue on the Emergence and Impact of User-Generated Content. <https://pubsonline.informs.org/doi/abs/10.1287/mksc.1120.0715> (2022.09.28.)

Fodor K. (2016): Hogyan és mit vásárol a Z-generáció? <https://piacesprofit.hu/cikkek/kkv_cegblog/hogyan-es-mit-vasarol-a-z-generacio.html> (2022.11.22.)

Gálik M., Urbán Á. (2016): Médiagazdaságtan. Akadémiai Kiadó, Budapest. https://doi.org/10.1556/9789630597586

H-Well Seo Stúdió Kft. (2019): Mi az az influencer? <https://hwellkft.hu/marketing-szotar/influencer> (2022.09.28.)

Horváth D., Bauer A. (2013): Marketingkommunikáció. Akadémiai Kiadó, Budapest.

Keller, E., Berry, J. (2003): The Influentials: One American in Ten Tells Other Nincs How to Vote, Where to Eat, and What to Buy. Free Press, New York. <https://www.researchgate.net/publication/280168486_The_Influentials_One_American_in_Ten_Tells_the_Other_Nine_How_to_Vote_Where_to_Eat_and_What_to_Buy20041Ed_Keller_and_Jon_Berry_The_Influentials_One_American_in_Ten_Tells_the_Other_Nine_How_to_Vote_Whe> (2022.09.25.)

Klausz M. (2016): A közösségi média nagykönyve (bővített kiadás) - Hogyan vidd sikerre a céged és önmagad. Athenaeum Kiadó, Budapest.

Máté B. (2018a): Kik azok az influencerek, és mi az az influencer marketing? <https://matebalazs.hu/ki-az-influencer.html> (2022.09.25.)

Máté B. (2018b): Közösségi Média Marketing - közösségben az erő, az online marketingben is! <https://matebalazs.hu/kozossegi-media-marketing.html> (2022.09.26.)

Nagy A. (2020): Kik az influencerek, hogyan keresnek pénzt, és mi az influencer marketing? <https://wpkurzus.hu/kik-az-influencerek-mi-az-influencer-marketing/> (2022.09.25.)

Nagy A., Molnár D., Szikszai-Németh K. (2018): A személyes márkaépítés kihívásai napjainkban. International Journal of Engineering and Management Sciences (IJEMS), 3 (4): 485–494. https://doi.org/10.21791/IJEMS.2018.4.40.

Pais E. R. (2013): Alapvetések a Z generáció tudománykommunikációjához. Pécsi Tudományegyetem, Pécs. <https://ktk.pte.hu/sites/ktk.pte.hu/files/images/szervezet/intezetek/ mti/pais_alapvetesek_a_z_generacio_tudomany-kommunikaciojahoz_-_tanulmany_2013.pdf> (2022.09.18.)

Papp-Váry Á. F. (2020): Az influencer marketing alapjai-Gyakorlati áttekintés. <http://www.papp-vary.hu/reklam_marketing/Az_influencer_marketing_alapjai_Gyakorlati_attekintes.pdf> (2022.09.25.)

Pénzcentrum.hu (2021): Influenszer marketing: mi az influenszer jelentése, mivel foglalkozik egy hivatásos inluenszer? <https://www.penzcentrum.hu/karrier/20210321/influenszer-marketing-mi-az-influenszer-jelentese-mivel-foglalkozik-egy-hivatasos-influenszer-1112710> (2022.09.25.)

Prensky, M. (2001): Digital Natives. Digital Immigrants Part 1, On the Horizon, Vol. 9. <https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20 Immigrants%20-%20Part1.pdf> (2022.09.18.)

Sas I. (2018): Reklám és pszichológia a webkorszakban - Upgrade 4.0 - A kiegyezés kora. Kommunikációs Akadémia, Budapest.

Star Network (2020): Ilyen egy sikeres influencer együttműködés. <https://influencerkisokos.starnetwork.hu/2020/09/14/ilyen-egy-sikeres-influencer-egyuttmukodes/> (2022.09.25.)

Strauss, W., Howe, N. (1991): Generations: The History of America's Future, 1584 to 2069 (1 ed.). HarperCollins, New York.

Tari A. (2011): Z generáció. Tericum Kiadó, Budapest.

Unilife.hu (2021): Növekszik a Z-generáció hatása az e-kereskedelemre. <https://unilife.hu/penzugyek/20210908-z-generacio-jellemzoi-ekereskedelem.html> (2022.12.11.)

Zukunft wissen sollte. Metropolitan Verlag, Düsseldorf/Berlin. <https://www.bookdepository.com/Zukunftsm%C3%A4rkte-Klaus-Vossen/9783896232885>

WhiteElephant.Digital (2020): Marketing különböző generációknak. <https://whiteelephant.digital/blog/marketing-kulonbozo-generacioknak.html> (2022.09.23.)