Possibilities for strengthening family competencies in early childhood intervention Help for families raising disabled children

Main Article Content

Andrea Szabóné Harangozó

Abstract

In Hungary, the support of families and their children with different, delayed development is done through the early childhood intervention system, which, in addition to assisting the child’s development, aims to strengthen the family’s competencies, support the family’s social inclusion, and prevent social isolation. In my study, I outline the possibilities for strengthening family competencies and the services available to parents raising disabled children within the institutional system of pedagogical services.

Article Details

How to Cite
Szabóné Harangozó, A. (2024). Possibilities for strengthening family competencies in early childhood intervention: Help for families raising disabled children. Módszertani Közlemények, 64(2), 74–81. https://doi.org/10.14232/modszertani.2024.2.74-81
Section
Műhely

References

Berg, I. K. (1995): Konzultáció sokproblémás családokkal. Családterápiás olvasókönyv sorozat V. Animula Kiadó, Budapest.

Borbély Sjoukje (2012): A szülők és mi. Budapesti Korai Fejlesztő Központ, Budapest.

Guralnick, M. J. (2001): A Developmental Systems Model for Early Intervention. Infants and Young Children, 14. 2. sz. 1-18.

Hajduska Marianna (2008): Krízislélektan. Eötvös Kiadó, Budapest.

Hédervári-Heller Éva (2008): A szülő-csecsemő konzultáció és terápia. Animula Kiadó, Budapest.

Németh Tünde (2010): Itt és most – A koragyermekkori regulációs zavarok helyzete Magyarországon. In: Pszichoszomatikus betegségek csecsemő- és kisgyermekkorban. Regulációs zavarok. XII. Családbarát konferencia kiadványa. OGYEI, Budapest. 7–12.