Investigation of number concept and calculation problems based on the opinions of special education teachers

Main Article Content

Nóra Kovács
Mónika Mucsiné Erdei

Abstract

We encounter numbers in almost every area of our lives. Whether during shopping, when considering our daily schedule, or in simple, everyday activities, the use of numbers appears. Through the use of numbers, we can obtain information communicated to us by our environment. If problems or difficulties arise in numerical skills, it can hinder success in everyday life. The aim of our research is to assess the state of mathematical abilities of students with learning disabilities based on the opinions of special education teachers involved in their mathematics education, and to identify the circumstances surrounding their acquisition of mathematics. Our study presents the theoretical background, describes the research process, and details the results obtained.

Article Details

How to Cite
Kovács, N., & Mucsiné Erdei, M. (2024). Investigation of number concept and calculation problems based on the opinions of special education teachers. Módszertani Közlemények, 64(2), 82–94. https://doi.org/10.14232/modszertani.2024.2.82-94
Section
Mappa

References

Dehaene, S. (2003): A számérzék − Miként alkotja meg az elme a matematikát? Osiris Kiadó, Budapest.

Dékány Judit (2009): Tanulási sikeresség és matematikai kompetencia. Gyógypedagógiai Szemle, 37. 5. sz. 356−361. https://epa.oszk.hu/03000/03047/00047/pdf/EPA03047_gyosze_ 2009_5_356-361.pdf. (2024.04.12.)

Dékány Judit és Juhász Ágnes (2002): A diszkalkulia. In: Martonné Tamás Márta (szerk.): Fejlesztő pedagógia. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. 181−200.

Dékány Judit és Juhász Ágnes (2007): Kézikönyv a diszkalkulia felismeréséhez és terápiájához. Logopédiai Kiadó, Budapest.

Dékány Judit és Mohai Katalin (2012): Egyéb pszichés fejlődési zavarral küzdő gyermekek, tanulók komplex vizsgálatának diagnosztikus protokollja − Specifikus tanulási zavarok (írott nyelvhasználat zavarai, diszkalkulia). In: Diagnosztikai kézikönyv. Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft, Budapest. https://paks.tmpsz.hu/userfiles/files/diagnosztikai_kezikonyv_ 9fejezet.pdf

Harmatiné Olajos Tímea (2014): Kit zavar a tanulási zavar? A tanulási zavarok társas és érzelmi oldala. Pedellus Tankönyvkiadó, Debrecen.

Hrivnák Ilona (2003): Lusta? Nem szeret számolni? − Diszkalkuliások a közoktatásban. Új Pedagógiai Szemle, 53. 2. sz. 92−102. https://epa.oszk.hu/00000/00035/00068/2003-02-be-Hrivnak- Lusta.html. (2024.04.12.)

Krajcsi Attila és Hallgató Emese (2012): Fejlődési diszkalkulia diagnózisa felnőtteknél − Az Aritmetikai Képességek Kognitív Fejlődése teszt. Gyógypedagógiai Szemle, 40. 4. sz. 330−342. https://epa.oszk.hu/03000/03047/00058/pdf/EPA03047_gyosze_2012_4_330-342.pdf (2024.04.12.)

Krüll, K. E. (2000): A diszkalkuliás (számolásgyenge) gyerekek. Akkord Kiadó, Budapest.

Márkus Attila (2000): A matematikai képességek zavarai. In: Illyés Sándor (szerk.): Gyógypedagógiai alapismeretek. ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, Budapest. 279−308.

Márkus Attila (2007): Számok, számolás, számolászavarok. Pro Die Kiadó, Budapest.

Meggyesné Hosszu Tímea és Nagyné Hegedűs Anita (2013): A tanulásban akadályozottak pedagógiájának komplex megközelítése. Szegedi Tudományegyetem JGYPK Mentor(h)áló 2.0 program − digitális tananyagok. http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/A_tanulasban_ akadalyozottak/. (2024.04.12.)

Mesterházi Zsuzsa (1999): Diszkalkuliáról pedagógusoknak. Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, Budapest.

Mesterházi Zsuzsa és Szekeres Ágota (2023): A nehezen tanuló gyermekek iskolai nevelése. Eötvös Kiadó, Budapest.

Ökördi Réka és Molnár Gyöngyvér (2020): A matematikai gondolkodás fejlettségi szintje beilleszkedési, magatartási és tanulási nehézséggel küzdő 5−8. évfolyamos diákok körében: szakértői vélemények kvalitatív elemzése. Iskolakultúra, 30. 9. sz. 26−44. https://www.iskolakultura. hu/index.php/iskolakultura/article/view/33902/33174 (2024.04.12.)

Szekeres Ágota (2020): Hogyan támogassuk az intellektuális képességzavart mutató gyermekeket? − Útmutató az enyhén értelmi fogyatékos tanulók integrált neveléséhez. Oktatás 2030 - Eszterházy Károly Egyetem. http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/7123/. (2024.04.12.)

Vargáné Molnár Márta, Höfflerné Pénzes Éva és Szenczi-Velkey Beáta (2012): A kognitív képességek fejlesztésének módszertana. ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar, Budapest.