A CO2-kibocsátás csökkentésének lehetőségei közúti teherszállító flottákban: innovatív megoldások és jó gyakorlatok

Main Article Content

Nagy Sándor
Bitó Adrienn

Absztrakt

A tanulmány célja a közúti teherszállító járműflották szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére irányuló vállalati megközelítések és módszerek feltérképezése. Az elemzés ismerteti az alternatív hajtásláncok (elektromos, hidrogén, CNG/LNG), az infrastruktúra-fejlesztés, az eco-driving gyakorlatok, a digitális flottamenedzsment, valamint a szabályozási és pénzügyi ösztönzők szerepét a dekarbonizációban. A kutatás rámutat a vállalati kultúra és a munkavállalói szemléletformálás fontosságát is. A vizsgált esettanulmányok alapján megállapítható, hogy a kibocsátáscsökkentés akkor a leghatékonyabb, ha technológiai, szervezeti és stratégiai szinten integrált módon történik. Az eredmények rávilágítanak arra, hogy a fókuszban lévő vállalatok számára a fenntarthatóság nem csupán környezeti, hanem versenyképességi és működési hatékonysági kérdés is.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
Dr. Nagy, Sándor, és Adrienn Bitó. 2025. „A CO2-kibocsátás csökkentésének lehetőségei közúti teherszállító flottákban: Innovatív megoldások és Jó Gyakorlatok”. Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatok 20 (2):169-83. https://doi.org/10.14232/jtgf.2025.2.169-183.
Folyóirat szám
Rovat
Társadalmi és gazdasági rendszerek vizsgálata

Hivatkozások

ACEA (2023): Position paper – Review of CO2 emission standards regulation for heavy-duty vehicles. European Automobile Manufacturers’ Association. <https://www.acea.auto/publication/position-paper-review-of-co2-emission-standards-regulation-for-heavy-duty-vehicles-2/> (2025.04.11.)

ACEA (2025): Decarbonising heavyduty road transport – ACEA Position on Green Corporate Fleets – Heavy-Duty Vehicles. European Automobile Manufacturers’ Association. <https://www.acea.auto/files/ACEA-Position-Decarbonising-HDV-Road-Transport.pdf> (2025.04.11.)

Akkartal, E., Aras, G. (2021): Sustainability in Fleet Management. Journal of Advanced Research in Economics and Administrative Sciences, 2 (3): 13–39. https://doi.org/10.47631/jareas.v2i3.288

Allen, J., Piecyk, M. (2023): The Image of the Road Freight Transport and Warehousing Industry – Briefing Report. Technical Report: ENG-TR.029. Centre for Sustainable Road Freight. <https://www.csrf.ac.uk/wp-content/uploads/2023/03/ENG-TR.029.pdf> (2025.04.11.)

Bitó A. (2025): A közúti árufuvarozás kizöldülésének motivációi és technológiai háttere, egy konkrét vállalat gyakorlatának vizsgálata. Diplomadolgozat, SZTE Mérnöki Kar, Szeged.

Bogner, T., Jellinek, R. (2021): Eco-driving initiatives – the key for sustainable and energy-efficient use of motorized vehicles. Odyssee-Mure, Policy Brief. <https://www.odyssee-mure.eu/publications/policy-brief/eco-driving-fuel-reduction.pdf> (2025.04.11.)

Carriedo, C. (2025): The role of innovation in achieving EU emission reduction targets and enabling heavy-duty and high-traffic fleet charging. The European Business Review. <https://www.europeanbusinessreview.com/the-role-of-innovation-in-achieving-eu-emission-reduction-targets-and-enabling-heavy-duty-and-high-traffic-fleet-charging/> (2025.05.22.)

Castillo, J. C., López, J. C., Escobar, A., Ríos, D., Quirama, L. F., Tibaquirá, J. E. (2022): Natural gas, a mean to reduce emissions and energy consumption of HDV? A case study of Colombia based on vehicle technology criteria. Energies, 15 (3): 998. https://doi.org/10.3390/en15030998

Cunanan, C., Tran, M-K., Lee, Y., Kwok, S., Leung, V., Fowler, M. (2021): A review of heavy-duty vehicle powertrain technologies: Diesel engine vehicles, battery electric vehicles, and hydrogen fuel cell electric vehicles. Clean Technologies, 3 (2): 474–489. https://doi.org/10.3390/cleantechnol3020028

DHL Group (2025): Sustainable growth – 2024 ESG Progress Report. <https://group.dhl.com/en/sustainability/sustainability-roadmap/sustainability-reports.html> (2025.03.25.)

EEA (2022): Transport and environment report 2022 – Digitalisation in the mobility system: challenges and opportunities. EEA Report No. 07/2022, European Environment Agency. <https://www.eea.europa.eu/en/analysis/publications/transport-and-environment-report-2022>(2025.03.25.)

Európai Bizottság (2021): Fit for 55: delivering the EU’s 2030 climate target on the way to climate neutrality. COM(2021) 550 final. <https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:52021DC0550> (2025.02.28.)

Európai Parlament (2022): EU ban on the sale of new petrol and diesel cars from 2035 explained. <https://www.europarl.europa.eu/topics/en/article/20221019STO44572/eu-ban-on-sale-of-new-petrol-and-diesel-cars-from-2035-explained> (2025.02.28.)

Európai Parlament (2023): Az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítéséről, valamint a 2014/94/EU irányelv hatályon kívül helyezéséről. Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2023/1804 Rendelete. <https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/PDF/?uri=CELEX:32023R1804>(2025.04.11.)

Fabian, T. (2023): Decarbonizing road freight transport – Vehicles and infrastructure availability. ACEA European Automobile Manufacturers’ Association. <https://www.etp-logistics.eu/wp-content/uploads/2023/10/1.-ACEA.pdf> (2025.05.02.)

Garai-Fodor M., Viktor P. (2020): Az alternatív üzemanyagok használatának vizsgálata közúti fuvarozó vállalatok esetében. In: Csiszárik-Kocsir, Á., Varga J. (szerk.): Vállalkozásfejlesztés a XXI. században X./1.: A szervezetek reakciója és válaszai a jelen kor üzleti kihívásaira. Óbudai Egyetem, Keleti Károly Gazdasági Kar, Budapest. 116–128. <https://old2.kgk.uni-obuda.hu/sites/default/files/VF2020/vf2020-1/124_vf2020-1_VF_kotet_I_2020.pdf>

Ghisolfi, V., Tavasszy, L. A., Correia, G. H. d. A., Chaves, G. d. L. D., Ribeiro, G. M. (2022): Freight Transport Decarbonization: A Systematic Literature Review of System Dynamics Models. Sustainability, 14 (2022): 3625. https://doi.org/10.3390/su14063625

Girteka.eu (2025): Sustainable solutions. <https://www.girteka.eu/sustainable-solutions/> (2025.05.12.)

Gomez, M., Sehlleier, F. (2020): Strategies to maintain eco-driving benefits in the long term. Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH, Bonn, Germany. <https://www.changing-transport.org/wp-content/uploads/2020_tool_strategies_to_maintain_ecodriving_benefits_in_the_long_term.pdf> (2025.04.10.)

Herit, A., Schneiderbauer, T., Morden, E., Bell, L. (2024): Truck as a service: The next step en route to zero-emission fleets. McKinsey & Company. <https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/truck-as-a-service-the-next-step-en-route-to-zero-emission-fleets>(2025.04.11.)

Huang, Y., C.Y. Ng, E., L. Zhou, J., C. Surawski, N., F.C. Chan, E., Hong, G. (2018): Eco-driving technology for sustainable road transport: A review. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 93 (2018): 596–609. https://doi.org/10.1016/j.rser.2018.05.030

IHO.hu (2025): Óriási Volvo-teherautóflottát szerez be a Girteka. <https://iho.hu/hirek/oriasi-volvo-teherautoflottat-szerez-be-a-girteka>(2025.04.11.)

IEA (2004): Biofuels for transport: An International Perspective. International Energy Agency (IEA), Paris. <https://iea.blob.core.windows.net/assets/8c8bcacd-bb1d-49bf-a771-a36748c8593c/BiofuelsforTransportAnInternationalPerspective.pdf> (2025.04.08.)

Larson, P. D., Parsons, R. V., Kalluri, D. (2024): Zero-emission heavy-duty, long-haul trucking: obstacles and opportunities for logistics in North America. Logistics, 8 (3): 64. https://doi.org/10.3390/logistics8030064

Limani, Y. (2016): Applied relationship between transport and economy. IFAC-PapersOnLine, 49 (29): 123–128. https://doi.org/10.1016/j.ifacol.2016.11.069

Mačiulis, A., Vasiliauskas, A. V., Jakubauskas, G. (2009): The impact of transport on the competitiveness of national economy. Transport, 24 (2): 93–99. https://doi.org/10.3846/1648-4142.2009.24.93-99

Magyary I. (2005): Szállítmányozási ismeretek – Kézirat. Károly Róbert Főiskola, Gyöngyös.

Mohsin, R., Majhid, Z. A., Shihnan, A. H., Nasri, N. S., Sharer, Z. (2014): Effect of biodiesel blends on engine performance and exhaust emission for diesel dual fuel engine. Energy Conversion and Management, 88 (2014): 821–828. https://doi.org/10.1016/j.enconman.2014.09.027

Munkácsy A., Jászberényi M. (szerk.) (2022): Fenntarthatóság és reziliencia a mobilitásban. Akadémiai Kiadó, Budapest. https://doi.org/10.1556/9789634547938

Nykvist, B., Suljada, T. (2016): How can we decarbonize road freight transport by 2030? Stakeholder-driven scenarios for the future of heavy vehicles in Sweden. Stockholm Environment Institute. <https://www.sei.org/mediamanager/documents/Publications/SEI-2017-FS-Nykvist-Decarbonize-Road-Freight.pdf>(2025.04.11.)

Onifade, A., Ogeawuchi, J., Abayomi, A. (2025): Workforce Development and Sustainability in Logistics: The Role of HR. International. Journal of Scientific Research in Computer Science, Engineering and Information Technology, 11 (3): 226–236. https://doi.org/10.32628/CSEIT2511321

Panoutsou, C., Germer, S., Karka, P., Papadokostantakis, S., Kroyan, Y., Wojcieszyk, M., Maniatis, K., Marchand, P., Landälv, I. (2021): Advanced biofuels to decarbonise European transport by 2030: Markets, challenges, and policies that impact their successful market uptake. Energy Strategy Reviews, 34 (2021): 100633. https://doi.org/10.1016/j.esr.2021.100633

Rodrigue, J.-P., Comtois, C., Slack, B. (2024): The Geography of Transport Systems (6th ed.). Routledge, London. <https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9781003343196/geography-transport-systems-jean-paul-rodrigue> (2025.04.11.)

Sampaio, A. R. de S., Franco, D. G. de B., Zukowski Junior, J. C., Spada, A. B. D. (2025): Artificial intelligence applied to truck emissions reduction: A novel emissions calculation model. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 138 (2025): 104533. https://doi.org/10.1016/j.trd.2024.104533

Su, J., Lin, Q., Chen, M. (2023): Follow the Sun and go with the wind: carbon footprint optimized timely e-truck transportation. In: The 14th ACM International Conference on Future Energy Systems (e-Energy ’23), June 20–23, 2023, Orlando, FL, USA. ACM, New York, NY, USA, 159–171. https://doi.org/10.1145/3575813.3595193

Sun, R., Sujan, V. A., Jatana, G. (2024): Systemic decarbonization of road freight transport: a comprehensive total cost of ownership model. Systems and Control (eess.SY) https://doi.org/10.48550/arXiv.2410.21026

Suneson, A., Herlt, A., Hans, M., Begon, C., Becker, H. (2024): The bumpy road to zero-emission trucks. McKinsey and Company. <https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/the-bumpy-road-to-zero-emission-trucks#/> (2025.04.11.)

Tanktransport (2024): Fleet alternative fuels: 5 transformative case studies and their impact. <https://tanktransport.com/2024/12/fleet-alternative-fuels-5-case-studies/> (2025.04.11.)

Thiruvengadam, A., Besch, M., Padmanaban, V., Pradhan, S., Demirgok, B. (2018): Natural gas vehicles in heavy-duty transportation – A review. Energy Policy, 122 (2018): 253–259. https://doi.org/10.1016/j.enpol.2018.07.052

Trans-Sped (2024): ESG jelentés 2023. Trans-Sped Kft. <https://www.trans-sped.hu/dokumentum/132/esg_trans_sped_2023_ujrapublikalhato_magyar_javitott.pdf> (2025.03.25.)

Turri, V., Besselink, B., Johansson, K. H. (2015): Cooperative look-ahead control for fuel-efficient and safe heavy-duty vehicle platooning. IEEE Transactions on Control Systems Technology, 25 (1): 12–28. https://doi.org/10.1109/TCST.2016.2542044

UTA, Edenred (2024): CO₂ emissions in Europe. <https://web.uta.com/en/co2-emissions-europe> (2025.04.02.)

Waberer’s (2024): ESG jelentés 2023. Waberer’s Csoport. <https://www.waberers.com/file/documents/2/2016/2023_sustainability_report_waberers_0412.pdf> (2025.03.25.)

Zacharof, N-G., Broekaert, S., Fontaras, G. (2021): Future CO2 reducing technologies in VECTO - VECTO technology coverage and market uptake. EU Science Hub. EUR 30658 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg. https://doi.org/10.2760/985739

Zavalko, A. (2018): Applying energy approach in the evaluation of eco-driving skill and eco-driving training of truck drivers. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 62 (2018): 672–684. https://doi.org/10.1016/j.trd.2018.01.023